
Ülkemizde farklı acil
yardım çağrıları için (yangın, sağlık, güvenlik-asayiş) hâlihazırda
farklı hizmet numaraları kullanılmaktadır. Birden fazla olan acil çağrı
numaralarının tek numara (112) altında toplanmasını sağlamak üzere 112 Acil
Çağrı Merkezlerinin kurulum çalışmaları Bakanlığımız koordinesinde
yürütülmektedir. 112 Acil Çağrı Merkezi
Sisteminin Amacı Acil çağrı merkezinde;
sağlık, itfaiye, jandarma, polis ve valiliklerce gerekli görülen diğer
birimlerin aynı mekânda olduğu ve koordinasyon imkânı sağlayan co-location
modeli tercih edilmiş ve çalışmalar buna göre yapılandırılmıştır. Bu modelde
çağrının alınması, olayların takip ve koordinasyonu aynı salon içerisinde
bulunan görevliler tarafından yerine getirilmektedir. 112 acil çağrı merkezi
sisteminin iki temel amacı vardır; - Acil çağrı yapılmasını
gerektirecek durumlarda vatandaşlarımızın birden çok numara yerine tek bir
numarayı bilmeleri,
- Acil çağrı alındıktan sonra
ihtiyaç duyulacak tüm ekiplerin en kısa sürede olay mahalline ulaşmaları.
Yapılan Çalışmalar 112 Acil Çağrı
Merkezleri Projesi kapsamında çalışmalara öncelikle pilot iller olarak
belirlenen Antalya ve Isparta’da başlanmış ve bu iki ilde çağrı merkezleri
2009 yılında hizmete açılmıştır. 2021 itibariyle 81 ilimizde acil
durumda tek numara 112 sistemi devreye alınmıştır. 2009-2016 yılları arasında
tek numara 112 sistemine geçen illerimizde
Yeni Nesil 112 Projesi kapsamında
altyapı ve sistem yenilenmesi çalışmalarına başlanmış olup 2022 yılı
sonuna kadar tamamlanması planlanmaktadır. 112 Acil Çağrı
Merkezlerinin İdari Yapılanması Türkiye’nin idari
yapısı göz önüne alınarak 81 ilde tüm ilçeleri de kapsayacak şekilde 112 acil
çağrı merkezleri kurulacaktır. Valilikler bünyesinde kurulacak olan 112 acil
çağrı merkezleri, ilgili vali yardımcısının koordinasyon ve sorumluluğunda
hizmet verecektir. Bu kapsamda,
3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 28 inci
maddesine eklenen “Tüm acil çağrıları karşılamak, sevk ve koordinasyonu sağlamak
üzere büyükşehir belediyesi bulunan illerde yatırım izleme ve koordinasyon
başkanlığı bünyesinde, diğer illerde ise valilikler bünyesinde 112 Acil Çağrı
merkezleri kurulur. Acil çağrı hizmeti veren kurumların çağrı hizmetini
yürütmekle görevli personeli buralarda görevlendirilir. Yeterli personel
bulunmaması hâlinde valilik kadro, yer ve unvanlarına bakmaksızın uzman,
sözleşmeli personel ve memurları bu merkezlerde görevlendirebilir. Bu
merkezlerin iş ve işlemleri Sağlık Bakanlığının uygun görüşü alınarak İçişleri
Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.” hükmü ile ülke
genelinde 112 Acil Çağrı Merkezlerinin yasal altyapısı oluşturulmuştur. Ayrıca 16.05.2014
tarihli ve 29002 sayılı Resmi Gazete’de “112 Acil Çağrı Merkezleri Kuruluş, Görev
ve Çalışma Yönetmeliği” yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Sonuç
112 Acil Çağrı
Merkezleri Projesi sayesinde: - Vatandaşların ve ülkemizde bulunan yabancıların acil çağrılar için
birden fazla numara bilme zorunluluğu ortadan kalkmıştır.
- Maliyet tasarrufu ve hizmette etkinlik sağlanmıştır.
- İlgili kurumlar arasında koordinasyon ve işbirliği sağlanmıştır.
- Tüm acil çağrılar kayıt altına alınmıştır.
- Yabancı dil bilen personel istihdam edilmek suretiyle yabancıların
hizmetten yararlanması mümkün hale gelmiştir.
- İller arasında uygulama birliği sağlanmıştır.
- Çağrı merkezlerinde kullanılan teknik sistemin tüm illerde aynı
standart ve kalitede olması sağlanmıştır,
- Çağrı merkezlerinde kullanılan coğrafi bilgi sistemleri sayesinde olay
mahallinin tespiti kolaylaşmıştır,
- Araç takip sistemi sayesinde araç ve ekiplerin sevk ve idaresi daha
verimli hale gelmiştir,
- Çağrıların karşılanmasından, ekiplerin olay yerine ulaşmasına kadar
tüm veriler sistemde kaydedildiği için, istatistiksel olarak verimlilik
ölçümü yapılabilmektedir,
- Uluslararası standartlar ve gelişmelerin takip edilerek ülkemizdeki
sisteme entegrasyonu sağlanmıştır.
|